fbpx

Praktisk info

Siderfestival

PRAKTISK INFORMASJON NORSK SIDERFESTIVAL

På denne siden legger vi info ut fortløpende til utstillere under Norsk Siderfestival.

PRAKTISK
Fredag morgen 4.9. fra kl. 9.00 kan dere komme til Grieghallen og gjøre alt klart til en super helg.

Ta med deres egne flasker direkte opp til ditt eget siderbord i hovedområdet i 2. etasje.
To produsenter deler en stor kasse med is – og det fylles på is gjennom dagen.

NB! Bransjetreffet starter fredag kl. 11 og dere må være ferdig med litt fin dekor de to runde siderbordene deres til kl. 10.30:)
Det er snart 50 påmeldte til bransjetreffet pluss dere siderutstillere og oss arrangører. Dette blir bra!
Gjestene får servert litt i glasset under den lette faglige delen. Etterpå blir det en liten lokalmat-lunsj og gjestene går deretter til deres siderbord for litt smaking.

ÅPNINGSTIDER:
Fredag 4.9.
Kl. 11.00-13.00: Bransjetreff
Kl. 14.00-19.00: Åpent for publikum
Lørdag 5.9. 
Kl. 11.00-19.00

CASHLESS BETALING – OPPLÆRING FREDAG MORGEN
I år anvender vi en cashless-løsning fra TicketCo – mer effektivt og ikke minst viktig for smittevern.
Det vil dermed ikke være salg av fysiske bonger under festivalen. Det nye systemet er intuitivt og minner mye om det tradisjonelle systemet fra i fjor:

  • Ved inngangen vil publikum få tildelt hvert sitt cashless-kort som er lastet opp med de seks bongene som de har kjøpt inklusiv i inngangsbilletten.
  • Hvert kort har en unik QR-kode og benyttes til å kjøpe flere elektroniske «bonger» i en av de to top-up stasjonene inne på festivalområdet.
  • Pris 140,- for 4 «digitale bonger».
  • Hver produsent tildeles en smarttelefon med en unik bruker. Telefonen brukes for å scanne QR-koden på cashless-kortene og dermed motta de elektroniske «bongene» ved salg av sidersmaker. Dette vil demonstreres før festivalen starter fredag.
  • Ettersom alle produsentene har en unik bruker vil vi i Matarena ha full oversikt over hvor mye hver produsent har solgt, og dere får deres andel av bongesalget.

NYE COVID19 RETNINGSLINJER FOR SKJENKING UNDER ARRANGEMENT
De besøkende hos Norsk Siderfestival må skjenkes ved bord – nye retningslinjer kom akkurat ut.
Dette er egentlig en veldig bra ting da vi vil ha enda bedre kontroll på at folk holder avstand.

HVER AV DERE PRODUSENTER får derfor hver to runde bord med stoler plassert med en meters avstand. Se skisse.
Det blir satt et avlastningsbord langs vinduet også.
Da vil folk fylle opp bordene (de går til det bordet som de selv velger og som har ledige stoler).
Bli skjenket av deg – produsenten, og du får tett dialog og god anledning til å inspirere dine gjester rundt bordet.
NB! endring: Folk går videre til neste bord etter eget ønske. Vi er kommet til at det blir bedre rullering da.

Vi har ekstra funksjonærer som kan hjelpe til med både rydding og skjenking ved behov.
Funksjonærer har på seg sorte t-skjorter med siderfestival logo + sorte forklær til de som serverer og holder kurs.

DEKOR OG HÅNDSPRIT
Du kan ta med litt pynt til ditt bord som for eks. flasker i champagnekjøler (ta med kjøler selv), lykter, blomster, epler, grener etc.  – gjøre det hyggelig for dine gjester. Du må ta med egen håndsprit til ditt siderbord.

ET ARRANGEMENT KAN KUN HA 200 PERSONER INNE SAMTIDIG
– DETTE INKLUDERER UTSTILLERE (arrangør og funksjonærer er utenom dette antallet).
Pga denne Covid19 retningslinjen kan dere derfor kun være to personer pr. produsentbedrift inne i Grieghallen samtidig.

Vi må registrere alle med navn, adresse, email og telefon.
Vi har lagt inn 160 publikumsbilletter for salg pr. innslipp.
I tillegg er det egen inngang og innslipp til siderkurs. 30 personer pr. kurs.

Mye spennende som skjer denne helgen:
3. september: Festivalmenyer på nærmere 30 restauranter i Bergen sentrum
4. og 5. september: Lokalmatmarked med 40 produsenter på Festplassen 
4. og 5. september: Norsk Siderfestival i Grieghallen
4. og 5. september: Gratis matkurs på Torgallmenningen

NB!! DEL TICKETCO LINK MED DITT NETTVERK
Dere må hjelpe oss alle å dele Ticketco linken: https://matarena.ticketco.events/no/nb/e/norsk_siderfestival_2020
Bare lim linken direkte inn i FB innlegg – da kan folk klikke seg direkte inn på kjøp av billetter. Legg også på instagram. Vi trenger å selge enda mer billetter!
Takk til dere som allerede har delt. Gjør dere også godt kjent med alle de spennende siderkursene vi skal holde under festivalen.

Gledelig er det at rådgiver og ekspert på sosial kommunikasjon, Elise Landa, blir del av Matarenas kommunikasjonsteam for siderfestivalen. Hun skal sammen med alle oss bidra til økt synlighet for Norsk Siderfestival og sider i det hele tatt!
Spill inn saker til amanda@matarena.no og elise@eliselanda.no. Har dere spennende nyheter? Nye bilder og/eller filmer?
Dette er en glimrende anledning å promotere både din sider og festivalen. De mest aktive får mest synlighet – her er det bare å kjøre på😉

 

FESTIVALRESTAURANTENE
Se vedlagt Kontaktlister bmf utstillere-sider-restaurant med kontaktliste over alle festivalrestauranter og produsenter som deltar under Bergen Matfestival og Norsk Siderfestival. Dersom du ikke allerede har gjort avtale med festivalrestauranter om å delta på aktivitet der fredag og/eller lørdag kveld så anbefaler vi å gjøre dette snarest.
Apollon Platebar er også del av siderfestivalen og planlegger spennende sideraktivitet der (se i kontaktliste).

Vi legger fortløpende ut festivalmenyer på restaurantene og det er topp om alle siderprodusenter kobler seg på det som skjer.
Se også mer info om restaurantene her: https://matfest.no/festivalrestauranter/

BRANSJETREFF
Fredag 4.9. kl. 11-13 inviterer vi mat og drikkebransjen til et gratis bransjetreff under Norsk Siderfestival i Grieghallen for å bli enda bedre kjent med dere siderprodusenter. Se invitasjon her:  Norsk Siderfestival bransjetreff invitasjon – 4.9.

Ove i Ypper holder dere direkte orientert om Sidertoget torsdag 3.9.

Følg oss på facebook og instagram.